Ste na arhivski spletni strani, ki se od 10. 1. 2020 ne osvežuje oziroma ne dopolnjuje več. Za veljavno vsebino obiščite www.akos-rs.si.

Večer: SMS klubi

Večer: SMS klubi

Petek, 28.03.2014

Agencija odgovarja novinarki Rozmari Petek.

 

Pred kratkim se je na nas obrnila bralka, ki je zavoljo internetnih iger, s katerimi se je nič hudega sluteč zabaval mladoletni sin, prejela precejšen račun za mobilno telefonijo. Prvi račun je plačala, nato po poskušala doseči, da bi ji blokirali številko, pa je že pri tem naletela na kup ovir. Namreč, telefon uporablja sin, naročnica pa je uradno mama, ker Tušmobil druge opcije ne dopušča. Nadalje; blokade ni mogla storiti v poslovalnicah, temveč preko njihove brezplačne številke, ki pa je nenehno zasedena. Ko je končno dobila vezo, pa so ji rekli, da mora klicati iz sinove številke ... Skratka, ko je blokado končno uredila, je za del meseca, ko blokada še ni bila v veljavi, prejela račun z dvema postavkama za storitev Dimoco, češ, da je šlo za dve različni številki, pa je specifikacija računa dokazala, da temu ni tako. Račun je reklamirala, v Tušmobilu pa so z opravičilom, da je šlo za administrativno napako razložili dve postavki, znesek za plačilo pa je ostal enak. Preden je uspela znova reklamirati račun, je bil sin že blokiran ... Sumi, da dve postavki pomenita zneske, ki si jih med sabo razdelita operater in ponudnik internetne zabave Dimoco.

Jasno, da bo sicer operaterja zamenjala. Vendar pa v zraku ostaja vprašanje, kako se lahko takšne prevare, ki ciljajo na mladoletne, še vedno dogajajo. Kako tega nihče ne more preprečiti. Že res, da je vedno spodaj kakšen droben tisk, a vendar gre v teh primerih za mladoletne osebe. Ali na slovenskem trgu res ni mogoče doseči, da bi bile vse te "nategavščine" zablokirane, če pa bi jih kdo želel uporabljati, pa bi sam zavestno moral podati vlogo, naj mu te stvari operater omogoči?

Po opisani zgodbi, katerih se je v desetletju nabralo sicer že za debel roman, se človek sprašuje, kako prosti trg za ene velja povsem brez omejitev? Kadar gre za otroke smo vendar ja pazljivi že pri izbiri risank, reklam, ko gre za internetna zavajanja, s katerimi menda precej služijo tudi domači operaterji, pa imajo ponudniki zabavnih storitev povsem proste roke?

Kakšna je sploh vloga vaše agencije pri tem, koliko ima zvezane roke, kje pa bi lahko kaj spremenila? V nekaterih drugih evropskih državah takšne anarhije ne dopuščajo.

 

V primeru, ki ga navajate, gre najverjetneje za nezavedno včlanitev v SMS klub. Zato vam v nadaljevanju posredujemo nekaj pojasnil o SMS klubih, ki jih najdete tudi na naši spletni strani; ter o pristojnostih agencije v zvezi z uporabniškimi spori.

SMS klubi so oblika neposrednega  trženja, kar pomeni, da oglaševalec svoje storitve trži neposredno potencialnim strankam prek njihovih mobilnih telefonov. Trženje poteka prek SMS sporočil, ki so plačljiva. Tega pa se uporabniki lahko sploh ne zavedajo, saj oglaševalci podatke o plačljivosti sporočil  pogosto zapišejo zgolj v drobni tisk oz. na drug spletni naslov.


V SMS klub se lahko včlanite prostovoljno, lahko pa se zgodi, da se posameznik v klub včlani nevede. Član SMS kluba lahko postanete s sodelovanjem v nagradni igri, ki od udeležencev zahteva  pošiljanje SMS sporočila na štirimestno številko, izpolnjevanjem spletnih vprašalnikov, v katere morate vpisati vašo telefonsko številko, z naročanjem na različne storitve (npr. igre) itd. Oglaševalec oz. ponudnik želi prek omenjenih dejavnosti pridobiti vašo telefonsko številko, na katero vam običajno pošlje  potrditveni SMS, ki vključuje izjavo, da se strinjate s pogoji včlanitve v klub.  Če na tak SMS odgovorite pritrdilno, boste postali član SMS kluba. Pogoji včlanitve pa so lahko zelo nejasni ali pa skriti v drobnem tisku. Zato bodite pozorni na drobni tisk, saj gre pri včlanitvi v SMS klub za sklenitev pogodbe, ki jo je posameznik sklenil z oglaševalcem, ko se je (hote ali nehote) strinjal s pogoji poslovanja.  


Včlanitvi se najlažje izognete tako, da pazite, komu posredujete svojo telefonsko številko. Posebno pozornost je potrebno nameniti predvsem različnim nagradnim igram – tako spletnim kot tudi nagradnim igram v revijah, na letakih, v časopisih in drugih publikacijah. Posebej ranljivi so otroci in mladostniki, saj oglaševalci pogosto tržijo vsebine, namenjene mladim – melodije in ozadja za mobilne telefone, igrice, naročanje na zabavne novice itd.


V primeru zlorabe se najprej obrnite na svojega mobilnega operaterja, kjer vam bodo povedali, kako izklopiti prejemanje oglasnih sporočil. V kolikor menite, da se v SMS klub niste včlanili (in vam storitve zaračunavajo neupravičeno), se obrnite na  mobilnega operaterja in zahtevajte dokazilo o prijavi. V primeru, da ste bili žrtve zlorabe osebnih podatkov, pa se obrnite na Informacijskega pooblaščenca oz. policijo, saj je zloraba osebnih podatkov kaznivo dejanje.


Agencija rešuje spore med uporabniki in operaterji. Uporabniki se lahko obrnejo na agencijo, če imajo težave z dostopom do storitev elektronskih komunikacij; če je njihova storitev motena ali nedelujoča; če menijo, da jim je operater napačno zaračunal storitev; če imajo težave z dostopom do poštnih storitev ali če prišlo do napak pri izvajanju teh storitev. Pred tem pa morajo nujno najprej reklamirati storitev pri operaterju/ izvajalcu poštnih storitev, ki jim je na reklamacijo dolžan odgovoriti v 15 dneh. Če uporabnik ne prejme odgovora operaterja/ izvajalca poštnih storitev ali z njegovo odločitvijo ni zadovoljen, lahko v 15 oziroma 30 dneh na agenciji vloži predlog za rešitev spora. Več o tem lahko preberete na povezavi.


Ker je članstvo v SMS klubih povezano z večjimi računi za telefonijo, se zgodi, da se takšen primer pojavi pred agencijo. Agencija je pristojna za reševanje sporov med uporabniki in operaterji, v katerih ugotavlja, ali je domnevno sporen račun upravičen ali ne oziroma ali je bila storitev, ki je zaračunana tudi opravljena. Agencija pa ne more posegati v sklenjena razmerja med uporabniki in drugimi podjetji, kar je primer SMS klubov.  V takšnih primerih agencija samo ugotavlja, ali je bila storitev opravljena, kar pomeni, ali je operater vsebino naročniku dostavil, in ali ima operater v dokumentaciji, ki predstavlja podlago za sklenjeno naročniško razmerje (cenik, pogodba, splošni pogoji, itd...), opredeljeno, da njegovi naročniki lahko sklenejo naročniško razmerje s ponudniki zunanjih storitev, in da se prejete vsebine (sms, mms, igrice, itd...) ponudnika zunanjih storitev uporabniku zaračunajo.


Prav zaradi primerov, ki se odkrijejo v postopkih pred agencijo, agencija javnost občasno opozarja na previdnost.  Prav tako preko medijev obvešča javnost, ko odkrije kakšen nov in nepregleden način prijave v SMS klube.  V zvezi z mladoletnimi otroci pa velja opozoriti javnost, da lahko starši za svojega mladoletnega otroka določijo,  katerih storitev ne bo imel na razpolago tako, da pri operaterju zahtevajo uvedbo zapore za določene storitve.

Agencija za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije
Stegne 7, 1000 Ljubljana, Slovenija
T: 01 583 63 00
F: 01 511 11 01
E: info.box@akos-rs.si



Uradne ure:
PON - PET 9:00 - 11:00
SRE - 13:00 - 14:00
Uradne ure po telefonu:
PON - PET 9:00 - 14:00

© 2014 AKOS. Vse pravice pridržane.