Agencija odgovarja novinarki Večera Kristini Božič.
Za sobotno prilogo časopisa Večer pripravljam prispevek o zadnjih zaključkih različnih preiskav, med drugim britanskega parlamenta, glede nadzora in urejanja medijev, ko pride do širjenja laži, manipulacij in propagande, ki razdvajajo družbo in širijo nestrpnost. Zanimalo bi me, ali AKOS na tem področju čuti, da so njene pristojnosti in zakonske podlage zadostne?
Agencija je glede navedene problematike pristojna le na podlagi ZAvMS, torej le za avdiovizualne medije. Pri tem prijav morebitnih kršitev na nacionalnem nivoju ni dobila (z izjemo ene, ki se ni izkazala za utemeljeno), zato več o tej temi ne more komentirati. Več o postopkih na mednarodnem nivoju pa je v odgovoru na naslednje vprašanje.
So trenutno ali so bili v preteklosti vodeni postopki na podlagi 4. odstavka 39. člena ZAvMS, ki omogoča ukrepanje v primerih, ko medij "z razširjanjem programskih vsebin spodbuja k narodni, rasni, verski, spolni ali drugi neenakopravnosti, k nasilju in vojni, ter izziva narodno, rasno, versko, spolno ali drugo sovraštvo in nestrpnost ali drugače očitno, resno ali huje krši pravni red"? Če so bili, kako so bili zaključeni - ali so bili izrečeni kakšni in kateri ukrepi? Ali na AKOS to zakonsko določbo ocenjujete za dovolj operativno?
Agencija ima po četrtem odstavku 39. člena ZAvMS pristojnost ukrepanja v primeru, ko ponudnik avdiovizualne medijske storitve (izdajatelj TV programa oz. ponudnik avdiovizualne medijske storitve na zahtevo) z razširjanjem programskih vsebin spodbuja k narodni, rasni, verski, spolni ali drugi neenakopravnosti, k nasilju in vojni, ter izziva narodno, rasno, versko, spolno ali drugo sovraštvo in nestrpnost ali drugače očitno, resno ali huje krši pravni red Republike Slovenije, pri čemer je pristojnost vezana na pogoj, da ponudnik ne sodi pod jurisdikcijo Republike Slovenije oziroma pod jurisdikcijo kake druge države članice Evropske unije, ali podpisnice Evropske konvencije o čezmejni televiziji Sveta Evrope.
V teh primerih lahko pooblaščena oseba agencije operaterju elektronskih komunikacij, ki omogoča njegovo razširjanje, izreče ukrepe skladno z ZAvMS. Možni ukrepi za tovrstno kršitev so odredba ukrepov za odpravo nepravilnosti in pomanjkljivosti v določenem roku ter naznanitev kaznivega dejanja oziroma kazenska ovadba za kaznivo dejanje.
Agencija je na podlagi omenjene določbe v preteklosti prejela eno prijavo, vendar zadeva do sedaj še ni zaključena, zato je ne moremo podrobneje komentirati. Postopki trajajo nekoliko dlje, saj gre za čezmejne primere in so vanj vključeni tudi nacionalni regulatorni organi v drugih državah in tuji mediji, s katerimi poteka korespondenca v samem postopku.
Navedenena določba agenciji omogoča, da ta lahko v primerih, ko ponudnik avdiovizualne medijske storitve ne sodi pod pristojnostjo Republike Slovenije oziroma drugih navedih držav, izreče ustrezen ukrep zoper operaterja elektronskih komunikacij, ki omogoča ponudnikovo razširjanje.
Ali ocenjujete, da je širjenje laži in propagiranje nestrpnosti v Sloveniji v medijskem prostoru problem? Ali ocenjujete, da bi potrebovali učinkovitejši nadzor in če da - kako vidite, bi se tega lahko zagotovilo?
Agencija ni prejela nobene druge prijave morebitnih kršitev, prav tako pa tudi ni vodila drugih postopkov z zvezi z omenjeno problematiko, zato več o tej temi ne more komentirati.