Agencija odgovarja novinarju Aljoši Reharju.
Na vas se obračam z nekaj vprašanji v povezavi z današnjim sklepom Evropske komisije o souporabi frekvenc za UMTS tudi za LTE.
Kaj konkretno ta sklep Evropske komisije pomeni za slovenski Apek in za slovenske mobilne operaterje? Kaj bo potrebno narediti oziroma spremeniti do roka v sredini leta 2014?
Sklep Evropske komisije, ki ga navajate, pomeni, da bo na frekvenčnem pasu 2GHz (1920 – 1980 MHz v paru z 2110 – 2170 MHz), ki je sedaj namenjen za UMTS, po novem mogoče graditi tudi mobilna omrežja četrte generacije, kot je npr. LTE.
Gre za podobno spremembo, kot je bila pred časom sprememba GSM direktive 87/372/EEC (mod. 2009/114/EC; izdaja implementacijskega sklepa EU 2009/766/EC (mod 2011/251/EU)). Ta je omogočila souporabo različnih tehnologij v frekvenčnih pasovih, ki so bili predhodno namenjeni samo za GSM.
Agencija namerava skladno s sklepi EK obstoječim imetnikom Odločb o dodelitvi radijskih frekvenc (ODRF) za UMTS spremeniti odločbe in jim dovoliti uporabo frekvenc na pasu 2GHz tudi za tehnologije, ki bodo določene v sklepu EU.
Koliko oziroma kateri operaterji v Sloveniji imajo dovoljenje za uporabo frekvenc, ki so namenjene za telefonijo UMTS?
Si.mobil, Telekom, T-2 in Tušmobil.
Ali lahko že zdaj te frekvence uporabljajo tudi za LTE, če to želijo? Ali za to potrebujejo vaše dovoljenje? Če ne, na katerih frekvencah pa potem lahko storijo že zdaj?
Operaterji lahko za LTE že sedaj uporabljajo frekvence v 900 MHz in 1800 MHz pasu (za to imajo že nekaj časa ustrezne ODRF). Pogoj je, da ne motijo delovanja GSM omrežij.
Kot rečeno, agencija namerava obstoječim imetnikom ODRF za UMTS spremeniti odločbe in jim tako dovoliti uporabo teh frekvenc za nove tehnologije, ki bodo določene v sklepu EU.
Ali bo za LTE poleg navedene nove možnosti souporabe frekvenc, sicer dodeljenih za UMTS, v prihodnje na voljo potem tudi frekvenčni spekter iz t.i. digitalne dividende?
Da, frekvenčni pas 800 MHz je določen za mobilne javne komunikacijske storitve. V Sloveniji v tem pasu ni več veljavnih ODRF za radiodifuzne oddajnike.
Kdaj predvidoma pa bodo te frekvence iz digitalne dividende na voljo oziroma do kdaj naj bi bila narejena ponovna razdelitev spektra? Do 25. maja 2013, kot predvidema predlog novega zakona o elektronskih komunikacijah ali že prej? Kdaj oziroma kako daleč ste s pripravami na ponovno razdelitev spektra?
Zavedajoč se pomembnosti projekta je Apek v januarju 2012 začel s pripravo strokovnih podlag, nujnih za razpis frekvenc v pasu 800 MHz, pri čemer mora projekt odgovoriti tudi na širše vprašanje ustreznega ravnanja s frekvenčnim spektrom v luči izpolnjevanja digitalne dividende in mobilnega širokopasovnega dostopa končnim uporabnikom na celotnem področju Slovenije. Izgradnja infrastrukture na celotnem področju Slovenije, tudi v ruralnih krajih, zahteva temeljito analizo in razmislek, saj mora biti zaveza po infrastrukturnem pokritju vse Slovenije uravnotežena s pričakovano ceno frekvenc ter z drugimi pogoji razpisa.
Ker dvema od treh operaterjev z dovoljenji za uporabo frekvenc v pasu 900 MHz potečeta dovoljenji v aprilu in oktobru 2013, že v letu 2016 pa poteče tretje dovoljenje na pasu 900 MHz in vsa tri dovoljenja za uporabo frekvenc v pasu 1800 MHz, je - tudi po vzoru nekaterih drugih držav, smiselno obravnavati podelitev in bodočo uporabo frekvenčnih pasov v celoti, še posebej frekvenc pod 1 GHz. Zato je bila sprejeta odločitev, da se podelitev frekvenc v pasu 800 MHz izvede v paketu (t.i. big bang podelitev) s podelitvijo frekvenc v pasu 900 in 1800 MHz, pri čemer je smotrno k razpisu za podelitev omenjenih pasov vključiti tudi proste kapacitete v pasovih 2100, 2600 in morebitne višje pasove, v kolikor bi bil takšen interes. Tako bi na eni strani operaterjem omogočili bistveno boljše možnosti gradnje omrežij in uporabe tehnologij, na drugi strani pa bi končnim uporabnikom posledično zagotovili kakovostnejši dostop do storitev, skladno z zahtevami ciljev digitalne agende.
Zaradi kompleksnosti projekta je Apek ustanovil posebno projektno skupino, v katero je vključil vse svoje razpoložljive kadre in povabil zunanje strokovnjake iz akademske in znanstvene sfere (Fakulteta za elektrotehniko, Laboratorij za telekomunikacije, Inštitut Jožef Štefan) ter strokovnjake vseh infrastrukturnih mobilnih operaterjev v osebni kapaciteti v Sloveniji ter pristojnega ministrstva. Dejstvo je, da priprava podlag za razpise, izdelava in izvedba razpisov ter ustreznih dražb, ki naj rezultirajo v dolgoročno najbolj učinkoviti izrabi omejene naravne dobrine, terjajo ustrezen čas in usposobljene kadre ter zato ne smejo biti izvedeni v naglici, saj lahko nekvalitetna priprava predstavlja obilico težav pri razpisu in v naslednjih 15 ali 20 letih, za kolikor se frekvence podeljujejo. Prav premišljeno, gospodarno in učinkovito ravnanje z radiofrekvenčnim spektrom bo namreč v prihodnje bistveno vplivalo tudi na uspešno doseganje ciljev digitalne agende. Delo omenjene projektne skupine in predmetni projekt je za Apek najbolj prioritetna naloga.
Apek predvideva, da bo v aprilu 2013 objavljen zaključni dokument s strokovnimi podlagami za razpis, do septembra 2013 naj bi bila končana razpisna dokumentacija, v tem času pa bi bilo pripravljeno tudi vse potrebno za izvedbo dražbe, ki bi se lahko pričela predvidoma v mesecu februarju 2014. Po njenem zaključku, bi bile operaterjem izdane odločbe o dodelitvi radijskih frekvenc, tudi v pasu 800 MHz, predvidoma v mesecu juniju 2014. S tako podeljenimi frekvencami bi operaterji, do začetka delovanja v letu 2014, gradili omrežja in preko njih tudi komercialno ponujali storitve. Seveda pa bodo, kot vse doslej, ves čas operaterjem tudi v vmesnem obdobju omogočana testiranja novih tehnologij v frekvenčnih območjih, ki bodo predmet razpisa, vključno s pasom 800 MHz.