Agencija odgovarja na vprašanja novinarja Staša Zgonika.
V zvezi z novelo zakon o digitalni radiodifuziji me zanima, ali držijo navedbe RTVSLO, da jim APEK določa cene za gostovanje komercialnih televizij v multipleksu A. Ali potemtakem drži, da upravljalec multipleksa B enostavno ni sposoben zagotoviti konkurenčnih cen? Ali APEK-a ne moti, da bi s prepovedjo gostovanja komercialnih televizij v multipleksu A država Norkirngu pravzaprav podelila monopol za gostovanje komercialnih televizij?
Javni zavod RTV Slovenija je na področju digitalne prizemne radiodifuzije z odločbami APEK reguliran skladno s priporočilom Evropske komisije iz leta 2003 ter na podlagi analiz iz leta 2006 in 2008. Zadnja regulatorna odločba APEK določa na veleprodajnem trgu prizemne digitalne radiodifuzije RTV Slovenije kot operaterja s pomembno tržno močjo (OPTM) ter mu nalaga ustrezne obveznosti dostopa, transparentnosti, enakega obravnavanja in izračunavanja veleprodajnih cen. Pred regulacijo je bil javni zavod RTV monopolist na trgu.
Skladno s statusom OPTM je reguliran tako z vidika prenosa programskih vsebin - regulacija pogojev prenosa, ki jih ponuja izdajateljem medija kot tudi z vidika dostopa do omrežja in omrežnih elementov - regulacija pogojev dostopa do potrebnih elementov omrežja, ki jih operater, ki upravlja MUX B, potrebuje za nemoteno delovanje. APEK je RTV Slovenija z odločbo naložil obveznosti cenovnega nadzora in stroškovnega računovodstva, v okviru katere je moral za storitve, povezane z digitalnim prizemnim oddajanjem pripraviti sistem stroškovnega računovodstva, ki temelji na preteklih stroških (HCA) in metodi popolno alociranih stroških (FAC). Stroškovne cene na podlagi predpisane metodologije je moral izračunati in uveljaviti do 1.3.2009. Hkrati mu je naložena tudi obveznost ločitve računovodskih evidenc, v okviru katere mora računovodske evidence za dejavnost, povezano s prenosom radiodifuzne vsebine do končnih uporabnikov preko digitalnega prizemnega omrežja, voditi ločeno od računovodskih evidenc za ostale dejavnosti.
Pogoji za oblikovanje cene storitev so bili postavljeni tudi vsem interesentom, ki so se odzvali na javni razpis za multipleks B. Javni razpis je agencija objavila 24.10.2008. Nanj so se prijavili 3 interesenti, med katerimi je bil kot najboljši ponudnik izbran Norkring.
Pogoj za veljavnost ponudbe je bila med drugim tudi stroškovno naravnana cena storitve oddajanja enega televizijskega programa standardne razločljivosti skupaj s pripadajočim zvokom in teletekstom v vseh treh geografskih območjih (Slovenija je glede alokacije frekvenc za digitalno TV oddajanje razdeljena na 3 območja). Ponujena cena je morala biti oblikovana za čas v katerem bo omrežje omogočalo sprejem 90% populacije in je za ponudnika zavezujoča. Določen je bil tudi način oblikovanja cene storitve. Cena je morala biti stroškovno naravnana, pri čemer je agencija za ugotovitev stroškovne naravnanosti upoštevala tudi primerno stopnjo donosnosti naložbe glede na vložena sredstva, vključno s tveganji. Iz načina oblikovanja cene storitve so morali biti razvidni zneskovno v EUR vsaj stroški omrežja - amortizacija (ločeno prikazani posredni in neposredni), stroški poslovanja (ločeno prikazani posredni in neposredni), ostali stroški (ločeno prikazani posredni in neposredni) in stroški kapitala. Prikazati je bilo treba potek izračuna in rezultat, pri čemer so morali morajo biti vsi podatki o stroških v poslovnem načrtu medsebojno skladni. Vsota vseh potrebnih investicij je morala biti enaka znesku celotne investicije, kar je predstavljalo vhodni podatek za izračun cene.