Agencija odgovarja novinarju Dnevnika Janu Brataniču.
Svet za elektronske komunikacije opozarja na visoke administrativne stroške javnih komunikacijskih storitev, kot so denimo stroški priključnine, menjave paketa in prekinitve naročniškega razmerja. Ali ste tudi sami mnenja, da mobilni operaterji zaračunavajo pretirane zneske za te storitve? Kakšne so prakse v drugih evropskih državah na tem področju?
Kljub temu, da so nekateri slovenski operaterji tovrstne administrativne stroške zaračunavali že dlje časa, agencija od leta 2015 opaža porast višine administrativnih stroškov kot je npr. prekinitev naročniškega razmerja. Ali so tovrstni administrativni stroški pretirani, je težko z gotovostjo trditi, saj treba najprej analizirati, kakšne aktivnosti operater v tem strošku zaračuna. Agencija je v zvezi s tem od operaterjev že v mesecu decembru 2015 pričela zbirati podatke, poleg tega pa je v sodelovanju z ZPS na to temo konec leta 2015 organizirala tudi dva posveta z operaterji.
V EU - podobno kot v Sloveniji - je višina administrativnih stroškov opredeljena v naročniški pogodbi ali splošnih pogojih in praviloma ni predpisana s strani nacionalnih regulatorjev. Po naših podatkih so prakse v evropskih državah različne. Načeloma za prekinitev naročniškega razmerja operaterji ne zaračunavajo stroškov, mora pa uporabnik v primeru predčasne prekinitve povrniti sorazmerni znesek prejete ugodnosti (npr. subvencijo za mobilni telefon ali drugo terminalsko opremo). Glede menjave paketov operaterji v nekaterih državah zaračunavajo administrativne stroške (npr. Ciper 35-50 EUR), v nekaterih zaračunavajo le prehod na cenejši paket (npr. Češka, Hrvaška), le v redkih državah tega stroška operaterji ne zaračunavajo (npr. Malta). Poseben primer je Belgija, kjer je z nacionalno zakonodajo predpisano, da sme naročnik že po 6 mesecih brez dodatnih administrativnih stroškov prekiniti naročniško razmerje, prav tako pa je določeno, da sme 1x letno brez plačila stroškov zamenjati paket.
Kakšna pooblastila oziroma možnost ukrepanja ima Akos na tem področju? Ali lahko priporoči maksimalne cene določenih storitev? Če, da boste to storili?
Na področju administrativnih stroškov so pooblastila agencije precej omejena. Veljavni zakon o elektronskih komunikacijah (ZEKom) določa zgolj to, da operaterji ne smejo postavljati pogojev, ki bi uporabnike odvračali od menjave operaterja. Agencija ima pooblastila predvsem na področju zagotavljanje preglednosti oziroma objave cen in tarif informacij (132. člen), nima pa pristojnosti operaterjem predpisati njihove višine. Izjema je le prenosljivost številk med operaterji, kjer zakon izrecno določa, da mora biti ta stroškovno naravnana (6. odstavek 131. člena). Maloprodajne cene tako operaterji oblikujejo prosto, skladno s svojo poslovno politiko in konkurenčnimi razmerami na trgu.
Ne glede na navedeno pa se agencija nagiba k izdaji priporočila o administrativnih stroških in njihovemu bolj preglednemu objavljanju v splošnih pogojih/cenikih operaterjev. Vendar je treba na tem mestu pojasniti, da priporočilo, ki ga sprejme agencija, za operaterje ni zavezujoče.
Ali lahko Akos predlaga spremembo zakona na tem področju? Menite, da je to potrebno?
Predlagatelj zakona je pristojno ministrstvo, vsebinske pobude za spremembe pa lahko dajo vsi deležniki. Agencija se pridružuje nekaterim pobudam ZPS in SEK, da bi bilo treba to področje bolj jasno urediti.